Nepravidelná slovesa, anglicky „irregular verbs,“ jsou slovesa, která se nečasují podle běžných pravidel, ale každé má svůj specifický tvar.
Nepravidelná slovesa se používají se ve všech částech anglického jazyka.
V tomto článku se dozvíš vše, co si kdy chtěl o nepravidelných slovesech vědět (a ještě mnohem více).
Najdeš zde seznam nepravidelných sloves.
Najdeš zde mnoho příkladů, jak se nepravidelná slovesa používají ve větách, jejich časování, anglické definice a synonyma podle různých významů.
A hlavně…
Najdeš zde 16 různých technik, které ti řeknou, jak se naučit nepravidelná slovesa, aniž by ses je musel biflovat.
Stáhni si celý tento článek – seznam nepravidelných sloves spolu s technikami zdarma jako 26stranné PDF:
139 nejčastějších nepravidelných sloves v angličtině a 16 způsobů, jak si je zapamatovat bez šprtání
Tato tabulka obsahuje 139 nejčastěji používaných nepravidelných sloves, s kterými se můžeš setkat v běžné angličtině
Tento seznam obsahuje:
Každé sloveso si můžeš vyhledat, abys zjistil více o tom, jak se používá.
Každý seznam si můžeš stáhnout jako PDF zdarma, vytisknout a zvýrazňovat slovíčka, která se budeš učit.
Když si rozklikneš samotné sloveso, tak pro každé jedno najdeš
Když máš nepravidelná slovesa stažená nebo rozkliknutá, můžeš se je učit.
Jak se naučit nepravidelná slovesa?
Běžně se tvrdí, že se je musíš zkrátka nadrtit nebo, že musíš dělat testy, dokud nezezelenáš. Faktem však je, že se můžeš naučit nepravidelná slovesa i bez biflování a bez gramatických cvičení.
Umožní ti to jedna nebo několik ze 16 technik, které se dozvíš už za malou chvíli.
Předtím je však dobré porozumět tomu, proč jsou nepravidelná slovesa nepravidelná:
Přemýšlel jsi někdy nad tím, jak nepravidelná slovesa vznikla a proč je v anglickém jazyce mnoho výjimek a dalších věcí, které se ti zdají těžko pochopitelné?
Zajímavě to vystihl názor jednoho z uživatelů stránky Quora, na níž jsem pátral po příčinách:
„I guess language reflects the basic nature of Anglo-Saxons. We’re culturally conservative, do not really like change, and do not throw things away. The British still have a monarchy in 21st Century and the Americans still use an antiquated system of weights and measures called the „English System.“
„Myslím, že náš jazyk odráží typický rys Anglosasů. Jsme kulturní konzervativní, nemáme moc rádi změny a nevyhazujeme staré věci. Britové mají stále monarchii v 21. století a Američané nadále používat zastaralý systém měr a vah a nazývají ho „anglický systém“.“
Anglický jazyk, jak ho známe dnes, je jakousi směskou staré angličtiny (anglo-saštiny), jejíž počátky sahají do 5. století a dalších jazykových vlivů, které se na ni nabalovaly.
Angličtina byla během svého dlouhého vývoje ovlivňována nejen staroseverštinou a fríštinou, ale i latinou, francouzštinou, němčinou, řečtinou, keltskými a jinými jazyky.
Na základě toho se v ní ustálilo mnoho jazykových forem, které přežily ve své původní podobě, a to navzdory pokusům o reformy. Týkalo se to zejména výslovnosti a „nadbytečných“ hlásek (vzpomeň si na citát o nevyhazovaní věcí).
Mnohá slova, která angličtina přebrala z jiných jazyků, zůstala v té podobě, v jaké byla převzata a se stejnou výslovností, jakou měla v cizím jazyce.
Gramatika jazyků, které obohatily angličtinu, v ní tedy částečně přežila. I proto se ti angličtina možná zdát být tak komplikovaná.
Co se týče nepravidelných sloves, stará angličtina jich měla přibližně dvakrát tolik než ta dnešní, moderní. I v současnosti stále existuje více než 900 nepravidelných sloves, i když tedy aktivně se jich používá podstatně méně.
V této části se dozvíš techniky efektivního učení, které ti ukážou, jak se naučit nepravidelná slovesa v angličtině.
Začneme s pasivními technikami (při nichž pouze posloucháš) a budeme pokračovat aktivními technikami (při kterých i přemýšlíš, nebo mluvíš).
První metoda, která ti pomůže, je…
Tato technika je skvělá pro lidi, kteří se rádi učí angličtinu poslechem. Čím více budeš tato videa poslouchat, tím více se ti vryjí do paměti.
Je několik videí, které ti doporučuji poslouchat.
První je od učitele, jehož zjevně nebavilo pořád omílat svým žákům seznamy nepravidelných sloves a rozhodl se je učit po svém.
Udělal video, kde žákům nepravidelná slovesa rapuje (známé jako „Irregular verbs – the Rap song“).
Druhé video, které si můžeš pouštět, je video s kocourem Maxem (známé jako „Irregular verbs the cat song“).
Toto video není pro každého. Někoho možná zahřeje u srdíčka, někomu to však může přijít hrozně otravné (jako mně, když jsem se s tím poprvé setkal).
Otravné nemusí být nutně špatné. Tím, že je otravné, se ti snadněji vryje do paměti. Je na tobě, jestli ho použiješ.
Když nemáš rád rap a video s kocourem Maxem je pro tebe příliš otravné, můžeš poslouchat toto krátké video (známé jako „Irregular verbs the rock song“) . Vyzkoušej si ho pustit 1,25x rychleji:
Tato videa můžeš použít jako pasivní učení – můžeš je poslouchat tak dlouho, dokud ti nepravidelná slovesa díky rytmu hudby neuvíznou v paměti.
Kolikrát je potřeba si takto video poslechnout?
To je individuální. Někomu bude stačit 5x, někdo bude potřebovat 20x.
Tím, že tato videa můžeš poslouchat v autě, nebo v autobuse, je to v podstatě jedno, protože na to využiješ čas, kdy děláš jiné činnosti.
Když si tato videa několikrát poslechneš, budeš vědět, jak to bude dál následovat.
Tehdy můžeš zároveň s videem rapovat/přeříkávat jednotlivá slovesa nahlas, aby sis zvykl na anglickou výslovnost.
Doporučuji ti to dělat o samotě (auto v ranní zácpě, nebo uzamčený pokoj jsou na to ideální místo).
Další technika je…
Tato technika je aktivní, to znamená, že při ní začneš aktivně přemýšlet (nebo mluvit) v angličtině.
Ničeho se neboj, přemýšlení, které věnuješ nepravidelným slovesům teď, ti dobře poslouží, když budeš používat nepravidelná slovesa ve větách.
Postup je následující:
Zde jsou 4 způsoby, jak můžeš tuto techniku použít.
Základ je běžné učení podle toho, jak se ti chce (nebo jak ti to dá učitelka, aby ses to naučil).
Své učení můžeš udělat zajímavější tím, že se budeš učit každý den více a více nepravidelných sloves. Dnes se naučíš 5, zítra 6, pozítří 7… postupně tak budeš zvyšovat obtížnost a zlepšovat se i v angličtině, i ve své schopnosti učit se.
Můžeš střídat obrázky, nebo můžeš stále vymýšlet příběhy k jednomu a témuž obrázku.
Když se nerad učit sám, můžeš se učit nepravidelná slovesa s tvou kámoškou ve dvojici, nebo v malé skupince v čajovně.
Ještě připomínám, že vymyšlené věty můžeš přeříkávat v duchu, můžeš je přeříkávat nahlas, nebo je můžeš zapisovat na papír, či do počítače.
Zde je pár příkladů:
Přítomný čas: I go to work every day.
Minulý čas jednoduchý: I went on a date last night.
Minulé příčestí: My car is gone.
Přítomný čas: You can buy me a drink.
Minulý čas jednoduchý: I bought a lottery ticket yesterday and I won 1 million €.
Minulé příčestí: Have you bought that house yet?
Jaká je další technika?
Tato technika je podobná té předchozí, ale nevyžaduje si obrázky – pouze tvou představivost.
Postup je jednoduchý.
Na každé nepravidelné sloveso, které se chceš naučit, si v duchu (nebo do počítače, či na papír) vymysli větu, kterou si umíš živě představit.
Například: „I see a man, I saw the sun, but I’ve never seen a man on the sun.“
Tato věta je super příklad, protože si umíš všechny její části dobře představit. Dokonce, i když říkáš, že jsi nikdy neviděl člověka na slunci, tak si to umíš představit – a tyto představy napomáhají zapamatování.
Důležité je, aby sis tuto větu nejen vymyslel, ale také představil – konkrétně a květnatě.
Představ si muže, který chodí po slunci. Jak vypadá? Má sluneční brýle? Má oblečený skafandr? Jak se tváří? Nepálí ho paty?
Je několik způsobů, kterými můžeš s touto technikou pracovat:
1)
Tyto věty můžeš vymýšlet v duchu (když jsi např. v autobuse) a přitom se zabavíš po cestě do školy.
2)
Tyto věty můžeš přeříkat nahlas (když si např. v autě a trčíš v zácpě) a přitom zlepšuješ výslovnost.
3)
Zapisovat do počítače nebo na papír (když se aktivně učíš) a poté v nich zvýrazňovat důležité věci.
Tato technika je vhodná pro kreativnější lidi, nebo pro lidi, kteří chtějí rozvíjet svou představivost. Její výhodou je, že zapojování představivosti napomáhá lepšímu zapamatování.
Pokud si však při čtení o chlapovi na slunci pomyslel, že je to blbost, tak tato technika pro tebe pravděpodobně nebude vhodná.
Pokud máš raději logický systém učení, doporučuji ti následující techniku:
Možná sis všiml, že některá nepravidelná slovesa se podobají a jejich formy mají určitý vzorec.
Pokud preferuješ analytický způsob učení a rád se učíš aktivně, vezmi si tabulku nepravidelných sloves a hledej mezi jednotlivými formami slov podobnost.
Vytvoř si vlastní kategorie, například:
Můžeš si z toho vytvořit tabulku nebo myšlenkovou mapu – je to na tobě. Učení bude probíhat tak, že se na to budeš soustředit a díky své zvědavosti (chceš najít pravidla) budeš mít vyšší motivaci se to naučit.
V případě, že se ti to nechce hledat, můžeš využít následující techniky:
Když se ti nechtějí hledat pravidla, můžeš se učit podle těchto skupin a tříd:
1) Nepravidelná slovesa, kde jsou všechny tvary sloves stejné
neurčitek | minulý čas | minulé příčestí | překlad |
cost | cost | cost | stát, mít cenu |
cut | cut | cut | krájet, říznout |
hit | hit | hit | udeřit |
hurt | hurt | hurt | bolet, zranit |
let | let | let | nechat |
put | put | put | položit |
shut | shut | shut | zavřít |
read | read (red) | read (red) | číst |
(V závorkách je česká výslovnost)
2) Nepravidelná slovesa, kde jsou minulý čas a trpné příčestí minulé stejné
neurčitek | minulý čas | minulé příčestí | překlad |
lend | lent | lent | půjčit |
send | sent | sent | poslat |
spend | spent | spent | utratit |
build | built | built | postavit |
burn | burnt | burnt | pálit, hořet |
learn | learnt | learnt | učit se |
smell | smelt | smelt | vonět, páchnout |
feel | felt | felt | cítit |
leave | left | left | odejít |
meet | met | met | setkat |
dream | dreamt (dremt) | dreamt (dremt) | snít |
mean | meant (ment) | meant (ment) | myslet, mínit |
lose | lost | lost | ztratit |
get | got | got | dostat |
sit | sat | sat | sednout |
keep | kept | kept | zůstat, udržovat |
sleep | slept | slept | spát |
3) Nepravidelná slovesa, kde mají slovesa podobný systém tvoření a výslovnosti
neurčitek | minulý čas | minulé příčestí | překlad |
bring | brought (brót) | brought (brót) | přinést |
buy | bought (bót) | bought (bót) | koupit |
fight | fought (fót) | fought (fót) | bojovat |
think | thought (θót) | thought (θót) | myslet |
catch | caught (kót) | caught (kót) | chytit |
teach | taught (tót) | taught (tót) | učit |
4a) Nepravidelná slovesa, jejichž minulé příčestí je jiné než minulý čas (příčestí končí na „-en“ a minulý čas obsahuje „o“ nebo „i“)
základní tvar | minulý čas | trpné minulé příčestí | překlad |
break | broke | broken | zlomit |
speak | spoke | spoken | mluvit |
steal | stole | stolen | ukrást |
wake | woke | woken | vzbudit |
drive | drove | driven | řídit |
ride | rode | riden | jezdit |
write | wrote | written | psát |
bite | bit | bitten | kousat |
hide | hid | hidden | skrýt |
4b) Nepravidelná slovesa, jejichž minulé příčestí je jiné než minulý čas (příčestí končí na „-en“ a minulý čas nemá systém)
neurčitek | minulý čas | minulé příčestí | překlad |
be | was/were | been | být |
do | did | done | dělat |
eat | ate | eaten | jíst |
fall | fell | fallen | spadnout |
give | gave | given | dát |
take | took | taken | vzít |
see | saw | seen | vidět |
4c) Nepravidelná slovesa, jejichž minulé příčestí je jiné než minulý čas (příčestí končí na „-wn“)
neurčitek | minulý čas | minulé příčestí | překlad |
blow | blew | blown | foukat |
grow | grew | grown | růst, pěstovat |
know | knew | known | vědět |
draw | drew | drawn | kreslit |
4d) Nepravidelná slovesa, jejichž minulé příčestí je jiné než minulý čas (příčestí obsahuje „u“)
neurčitek | minulý čas | minulé příčestí | překlad |
begin | began | begun | začít |
drink | drank | drunk | pít |
swim | swam | swum | plavat |
sing | sang | sung | zpívat |
ring | rang | rung | zvonit |
run | ran | run | běžet |
4e) Nepravidelná slovesa come a becom
neurčitek | minulý čas | minulé příčestí | překlad |
come | came | come | přijít |
become | became | become | stát se |
5) Ostatní nepravidelná slovesa (tabulka):
základní tvar | minulý čas | třetí sloupec | překlad |
find | found | found | najít |
have | had | had | mít |
hear | heard | heard | slyšet |
hold | held | held | držet |
say | said | said | říci |
pay | paid | paid | platit |
make | made | made | dělat |
stand | stood | stood | stát |
Jak s těmito tabulkami pracovat?
Základ je zkopírovat si tuto tabulku, vytisknout si ji a mít slovesa na očích u počítače. Čas od času se na ně podíváš a zopakuješ si tvary jednotlivých sloves.
Jsou i další způsoby:
Můžeš si nepravidelná slovesa zapamatovat podle toho, kde se zhruba ve které tabulce nacházejí.
Je to takový tradiční způsob učení, ne o moc lepší než biflování, ale zmiňuji ho kvůli tomu, že je to často používaná metoda na učení faktů.
Mnoho lidí se takto učilo různé věci do školy. Stylem „aha, toto bylo na třetí straně, druhá tabulka vpravo dole.“
Někomu to funguje.
Když s tím chceš pracovat, můžeš to také využít…
Můžeš si odpovědět na otázky:
Osobně tento postup učení nemusím, protože, znovu, je to učení bez kontextu a velmi ti to nepomůže v mluvení, ale vím, že někteří mají tento systém rádi.
Jaké jsou další techniky, když ti tato nesedla?
Pojďme na něco živějšího.
Možná se ti někdy stalo, že sis koupil nové oblečení nebo nové auto a najednou si ho všude viděl.
Každý den sis na ulici všiml někoho, kdo má stejné oblečení jako ty, nebo stejné auto jako ty… ačkoliv si to předtím úplně ignoroval.
Může za to retikulární aktivační systém (neboj se, to si nemusíš zapamatovat). Je to centrum v tvém mozku, které filtruje všechny informace, které přicházejí přes tvé smysly a dává ti do vědomé mysli pouze ty, které jsou pro tebe důležité, nebo relevantní.
Ve zkratce:
Když nějakému tématu začneš věnovat hodně pozornosti, tvůj mozek si toho začne všímat.
Jak to souvisí s naší tématem irregular verbs – nepravidelných sloves v angličtině?
Technika RAS funguje následovně:
Z této techniky se ti po čase stane zvyk a najednou si (po 2-3 týdnech) všimneš, že si výskyt irregular verbs v textu uvědomuješ zcela automaticky.
Když se ti zautomatizuje, tak si budeš po čase všímat všech minulých forem nepravidelných sloves, které se právě učíš, v písemné formě, i v mluvené formě.
Vždy tak budeš vnímat dané sloveso v kontextu, v němž se používá.
Pojďme dál.
Následující technika učení nepravidelných sloves je výborným doplňkem ke kterékoli ze zmíněných technik.
Postup je následující:
Můžeš si přidávat na předměty slovíčka podle kontextu. Na ledničku si například můžeš přilepit trojici slov eat – ate – eaten, na květináč s rostlinou grow – grew – grown a podobně.
Opět, zapoj fantazii.
Co však, když se chceš nepravidelná slovesa učit ve skupině a tyto techniky ti nestačí?
Pokud máš rád společenské hry, tak můžeš spojit příjemné s užitečným a zahrát si toto „člověče,“ díky kterému procvičíš nepravidelná slovesa spolu se svými kámoši.
Na každém políčku je nepravidelné sloveso.
Pokud tvá figurka přistane na daném slovíčku a ty řekneš správné věty s jeho minulým časem a také minulým příčestím, posouváš se dál. Když ne, tak stojíš na místě.
Pravidla si můžete přizpůsobit podle potřeby. například:
Stáhni si hru Nepravidelné člověče jako PDF (velikost A4)
Výhodou této hry je, že slovíčka vidíš a slyšíš zároveň.
Nevýhodou je, že dokud slovesa nepoužíváš ve větách, tak ti to nepomáhá v mluvení.
No a na závěr je zde…
Mám kamarádku polyglotku. Mluví anglicky, německy, rusky a k tomu překládá ze švédštiny, norštiny a dánštiny.
Když jsem se jí ptal, jak se učila nepravidelná slovesa, její odpověď byla následující:
„Na škole jsem se učila anglická nepravidelná slovesa stejným způsobem jako násobilku a chemické značky – memorováním. Nakolik jsem převážně vizuální typ, přepsala jsem si je z tabulky v učebnici
Headway do vlastní, nově vytvořené tabulky, která měla podobu „harmoniky“ s několika sloupci. Každý byl jiné barvy. Moje metoda šprtání byla následující: zakrývala jsem si jednotlivé části tabulky papírem
a hádala, co v nich je. Takto jsme se navzájem zkoušely i se spolužačkami.“
Čili, když to jinak nejde, můžeš se učit i touto technikou harmoniky.
Kterou techniku bych ti doporučil, když se učíš angličtinu do školy?
Když se máš naučit nepravidelná slovesa do školy… a když to potřebuješ fakt během pár dní… a když máš v dnešní době s online světem problém se soustředěním se…
Tak doporučuji naposlouchat video s kocourem Maxem (Irregular verbs – the catsong).
Je to tak nehorázně otravné, že stačilo, abych si jen začátek vyslechl dvakrát a nemohl jsem se toho zbavit, znělo mi to v hlavě a připomínalo se mi to.
Když si to pustíš 3 dny po sobě 3x po cestě do školy a 3x po cestě ze školy, uvízne ti to v paměti a nebudeš se toho moct zbavit.
Co se týče poměru přínos/úsilí, tak je to jednoznačná topka.
Zapamatuješ si tak základní nepravidelná slovesa s minimem aktivního úsilí.
Co, když chceš umět použít irregular verbs in english sentences? Co, když chceš umět nepravidelná slovesa použít ve větách?
Když budeš chtít zítra říct, například… „Yesterday I read an article about irregular verbs (Včera jsem četl článek o nepravidelných sloves),“ tak to budeš chtít udělat bez pomocných koleček:
Na to ti doporučuji využívat ostatní techniky, které jsem zmínil.
Zejména technika RAS a lepící technika jsou výborné na to, aby sis začal u nepravidelných sloves tvořit věty a používal angličtinu v kontextu. Doporučuji ti je více, než řekněme popis obrázků, protože se ti při správném použití samy připomínají.
Učení angličtiny je víc než jen učení nepravidelných sloves.
Angličtina má řadu dalších gramatických jevů, které jsou odlišné od češtiny, a které si nestačí jen uložit do dlouhodobé paměti, ale je potřeba jim porozumět, jsou to:
Při učení angličtiny také potřebuješ vyřešit několik dalších problémů:
Můžeš samozřejmě využívat některé z technik, které jsem zmínil v tomto článku.
Tyto techniky ti však nedají systém učení angličtiny, který tě provede angličtinou od začátečníka, přes středně pokročilého, až po pokročilého.
Když jsem se v roce 2013 ptal lidí, co je jejich největší problém v učení angličtiny, nejvíce lidí mi napsalo, že nemají v učení angličtiny systém.
Nevědí, kde mají v učení angličtiny začít a kde mají pokračovat, aby se dostali z bodu, kde se nacházejí dnes, do bodu, kam se chtějí dostat (většinou chtějí umět plynule mluvit a přemýšlet, aniž by si v duchu překládali).
Techniky, které jsem ti dnes ukázal, jsou skvělý nástroj, když se učíš angličtinu do školy, nebo do jazykové školy.
Když se však chceš naučit angličtinu, aniž bys někam musel docházet, je obrovskou výhodou mít stabilní systém učení, na který se můžeš spolehnout, a který zároveň urychlí tvé učení angličtiny.
Jelikož jsem takový systém učení angličtiny nikde nenašel, rozhodl jsem se ho vytvořit.
Už v letech 2009 a 2010 jsem se dostal k technikám efektivního učení, se kterými jsem se naučil angličtinu, španělštinu a základy francouzštiny. Dnes také díky tomu rozumím základům polštiny a portugalštiny.
Na svých zkušenostech jsem v roce 2012 vytvořil první slovenský online kurz s technikami efektivního učení cizích jazyků (Hackl jsem jazyky).
Tento kurz jsem následně vylepšoval. V roce 2013 jsem totiž přišel na to, že většina problémů s učením „irregular verbs“ a ostatní anglické gramatiky má společnou kořenovou příčinu.
Když ji odstraníš, vyhneš se šprtání a pomalému trénování každého gramatického jevu.
Totiž…
Existuje několik ověřených způsobů, jak se nejen naučit veškerou potřebnou anglickou gramatiku, ale skutečně jí porozumět. A udělat to zároveň s tím, jak se učíš anglickou slovní zásobu.
V mém Online kurzu AngličtinaRychle (který jsem postavil na základech práce s více než 3500 studenty) můžeš najít lekce, díky kterým pochopíš všechny důležité prvky anglické gramatiky a zároveň se učíš anglickou slovní zásobu.
A celé to ještě uděláš způsobem, kterým ti anglické učivo uvízne v hlavě tak, že se ti bude samo připomínat (nemusíš dělat žádné přepisování frází).
Vím, že to zní jako odvážné tvrzení.
Vím, že to není běžné.
Ale v Česku také není běžné vědět, jak se naučit nepravidelná slovesa snadno a jednoduše bez klasického šprtání.
Ty si nyní můžeš vybrat několik způsobů jak na to ze 16 výše uvedených metod.
A když chceš více…
Když chceš poznat…
Tak se určitě podívej na toto video, protože se v něm dozvíš podrobnosti o tom, jak tento systém učení angličtiny funguje.